Föreställningar
Underhållning och pedagogik
Cirkus Roman är en enmansföreställning där publiken är aktiva deltagare i showen och själva får prova på. Föreställningarna kombinerar underhållning med motorik och pedagogik på ett roligt och utvecklande sätt. Varje föreställning är en blandning mellan show, cirkusskola och cirkushistoria, skräddarsytt efter gruppen med utgångspunkt från vad deltagarna kan prestera utifrån den egna förmågan.
Cirkus Roman arbetar efter ett unikt pedagogiskt koncept som sätter barnens, ungdomarnas och de äldres kapacitet och känslor i förgrunden. Cirkusaktiviteterna väcker intresset och lusten för skapande verksamhet. Kul och utvecklande för alla åldrar.
Skolor och kommuner
- Förskola
- Grundskola
- Särskola
- Träningsskola
- Kulturskola
- Bibliotek
- Fritidsgård
- Äldreboenden (cirkushistoria)
Om föreställningarna
Inför varje föreställning anländer Cirkusdirektören Roman Kripatov med sin cirkusbuss som innehåller alla nödvändiga showredskap. Föreställningarna är unika och skapas tillsammans med deltagarna utifrån deras behov och förutsättningar.
För den yngre målgruppen handlar det främst om att ha roligt och få röra på sig. För de lite äldre jobbas det med motorik och självkänsla och när Cirkus Roman besöker äldreboenden fokuseras mer på cirkusens historia. Showerna består av akrobatik, jonglering och olika trick.
Varje föreställning är ca 45 minuter och under den tiden får deltagarna själva prova på samt ta del av 56 olika tricks.
Lovaktiviteter och Skapande skola
Cirkus Roman är ofta anlitad av kommuner för att driva projekt för Skapande skola eller för att hålla cirkusskola under sommar-, höst- eller sportlov. Syftet är att aktivera, hitta entusiasm och uppmuntra deltagarna till en aktiv livsstil där rörelse blir en naturlig del. Under cirkusskolan tränas deltagarna i balans, motorik och koordination. Cirkusskolan lämpar sig bäst i en gymnastiksal som då fylls med enhjulingar, trehjulingar, bollar, käglor, ringar och plankor för balans- och jongleringsövningar. Träningen sker klassvis eller gruppvis och anpassas efter gruppens/klassens förmåga.